ZABAWA : ,,CO BY BYŁO, GDYBY...”
Przebieg: Dzieci siedzą w kręgu. Prowadzący podaje następującą instrukcję: „Wymyśl jak najwięcej
różnych możliwych skutków takiej oto nietypowej, fantastycznej sytuacji:
- co by się stało, gdyby na czele rządu stanął owad?
- gdyby ludzie zaczęli swobodnie przenikać przez ściany?
- dzieci rządziły dorosłymi?
- buty ożyły?
- gdyby z nieba zaczęły spadać kwiaty?
- gdybym potrafiła latać?
- gdybym dostała gwiazdkę z nieba?
- gdyby w lipcu spadł śnieg?
- gdyby w twoim autobusie siedział jeleń?
- gdybym przez jeden dzień czytała w ludzkich myślach?
- gdybym przez jeden dzień mogła być prezydentem?
- gdybyśmy nie musieli spać?Uczestnicy po kolei prezentują swoje wyobrażenia np. skutków wybranej przez prowadzącego
sytuacji.
ZABAWA : "BEZLUDNA WYSPA"
Wyobraź sobie, że wyruszasz na tydzień na "bezludną wyspę". Masz 5 minut, żeby podjąć decyzję, co ze sobą zabierzesz. Możesz wybrać tylko cztery przedmioty. Następnie opisz w myślach, jak spędzisz krok po kroku przykładowy dzień w tym raju i jak wykorzystasz zabrane ze sobą przedmioty.
Pytania pomocnicze:
Jak upolujesz i przyrządzisz obiad?
Jak się zabezpieczysz w razie niebezpieczeństwa?
Jak wezwiesz pomoc?
Jak zbudujesz schronienie?
Co pomoże Ci wkupić się w łaski tubylców?
Jak będziesz spędzał tam czas?
Co jeszcze może Cię spotkać?
Przebieg: Prowadzący przedstawia uczestnikom nietypowy problem do rozwiązania, np.:
- jak można zważyć słonia (przypuśćmy, że pracujesz w Zoo i musisz ustalić dawkę jakiegoś leku dla
słonia)?
- jak zaprojektowałbyś ulepszony autobus (autobusy przewożą tłumy ludzi, ale nie zawsze są
wygodne)? Przy pomocy rysunków dzieci indywidualnie planują i ilustrują sposób rozwiązania tego
problemu. Następnie prezentują i omawiają swoje prace.
ZABAWA : ,,BEZLUDNA WYSPA”
„Jesteś rozbitkiem na wyspie bezludnej. Twój okręt zatonął, uratowałaś się tylko Ty. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię - prawdopodobnie część ładunku okrętu.
Biegniesz do skrzyni w nadziei, że znajdziesz tam coś pożytecznego, ale stwierdzasz, że w środku
jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę
bardzo dużo.
Co możesz z tego zrobić na wyspie bezludnej? W jaki sposób wykorzystasz ten niezwykły
ładunek?
ZABAWA : ,,TYSIĄC DEFINICJI”
Przebieg: Prowadzący podaje nazwę obiektu, będącego przedmiotem definiowania (powinien to być
przedmiot zwyczajny, dobrze znany z codziennego doświadczenia, np. but, krzesło, książka itp.).
Następnie każdy uczestnik po kolei podaje własną definicję obiektu wg schematu „x to..." (np. „but jest to płaszcz dla nogi").
ZABAWA ,,INNY DZIEŃ”
Przebieg: Prowadzący podaje uczestnikom następującą instrukcję:
„Jak podoba Ci się pomysł, żeby jeden tydzień w roku dzieci całkowicie samodzielnie prowadziły dom, robiły zakupy, gotowały, sprzątały? Ułóż plan jednego dnia w takim tygodniu."
ZABAWA ,,RÓŻNE FUNKCJE PRZEDMIOTÓW”
Przebieg: Osoba prowadząca wymienia jakiś dowolny wyraz — rzeczownik (np. kłębek nici, zapałki,
guma do żucia itd.), po czym dzieci po kolei wymieniają, do czego, poza funkcją podstawową, może
służyć dany przedmiot. Osoba prowadząca zapisuje listę różnych zastosowań tego przedmiotu, po
wyczerpaniu wszystkich pomysłów.
ZABAWA ,,9900 POMYSŁÓW”
Przebieg: Podajemy przykłady sytuacji trudnych, zachęcając do poszukiwania sposobów ich
rozwiązania, np.
a) zgubiłeś klucze do domu, rodzice są w pracy, co robić?
b) jak uprasować spodnie lub spódnicę bez żelazka? itp.
ZABAWA ,,WYMYŚLANKI”
Przebieg: Każde dziecko ma wymyślić nową, nie istniejącą nazwę jakiegoś przedmiotu oraz opisać
słowami, do czego ma służyć i jak wygląda. Wskazane jest, aby dzieci narysowały swoje
„wynalazki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz