Gry słowne to kolejny pomysł na ćwiczenie naszego mózgu.
Pomagają rozwijać słownictwo, zdolność logicznego
myślenia, pamięć, koncentrację, poszerzają wiedzę o świecie. A
przede wszystkim –to doskonała zabawa.
Poniżej przedstawiamy Wam kilka propozycji, z których możecie korzystać samodzielnie. Możecie też zaprosić najbliższych do wspólnej zabawy.
Słowo na literę...
Zabawa jest prosta: musicie wymyślić jak najwięcej słów na konkretną literę. Najszybciej ją wybierzecie, jeśli jedno z Was zacznie wymieniać w myślach kolejne litery alfabetu, a ktoś – nie wiedząc, przy jakiej literze jest wymieniający – powie „stop”.Wąż słowny
Podaj słowo zaczynające się na pierwszą literę poprzedniego słowa – w sumie o to w tej grze chodzi.
Rower, rzeka, antracyt, tramwaj, jastrząb, brzuch, historia, alfabet, tupnąć, ćma... – tak to może wyglądać. A do tylko początek zabawy!
Gra słowna - Śnieżna kula lub "malujemy słowami"
Gra, która pozwala ułożyć czasem nawet bardzo długie frazy lub całą opowieść - wszystko zależy od kreatywności i dobrej pamięci uczestników! Osoba rozpoczynająca grę mówi jakieś słowo, druga dodaje kolejne i tak powstaje dłuższa fraza.Przykład gry słownej "Śnieżna kula":LiterkiLiterki dla Literki dla dziecka Wesołe literki dla dziecka Pyszne, wesołe literki dla dziecka Pyszne, wesołe literki dla małego dziecka |
Zabawa w skojarzenia
Zielony jakoś się łączy z... żabą. Żaba? Z wodą. Woda – z rybą. Ryba – z milczeniem. Milczenie – ciszą. Cisza z... I tak dalej.
Anagramy czyli ułóż wyrazy z liter innego słowa lub całego zdania.
Ciekawą zabawą językową są anagramy. Uczestnicy dostają do dyspozycji jedno długie słowo lub frazę. Każdy gracz stara się ułożyć jak najwięcej pojedynczych wyrazów z liter słów tworzących frazę. Gracze mogą posługiwać się wyłącznie taką ilością liter, jaka znalazła się w całej frazie - żadnej nie można użyć do jednego słowa w większej liczbie. Wygrywa ten uczestnik, który ułoży najwięcej słów.
np. SOLNICZKA: Sonia, sok, liczka, loki, Solina, lis, lin......
Układanka literowa
Zabawa dla kilku osób. Każdy ma kartkę i długopis. Wybieramy jakieś słowo, na początek z trzech liter, i zapisujemy je na swoich kartkach – z lewej strony pionowo z góry na dół, np.
kos, a z prawej to samo, tylko od dołu do góry:
K S
O O
S K
Między literami jest miejsce na wpisanie wyrazów, które zaczynają się i kończą na litery wymyślonego słowa, w naszym przykładzie mogą to być: kompas, okno, serek. Jeżeli
ktoś skończy, pozostali przerywają pisanie. Punkt dostaje się za słowa, które się nie powtarzają. Stopniowo można układać wyrazy o dużej liczbie liter. Wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej punktów.
Państwa, miasta...
Gra dla dwóch lub kilku osób. Każdy musi mieć kartkę i długopis. Na początku ustalamy kategorie, np. państwo, miasto, rzeka, sławny człowiek, aktor/aktorka, dyscyplina sportowa, roślina, zwierzę, potrawa itd. Następnie wyznaczamy na kartkach tyle rubryk, ile kategorii. Powinniśmy też ustalić punktację. Może to być jeden punkt, pięć lub dziesięć punktów za każdą wpisaną odpowiedź. Jeden z graczy mówi w pamięci alfabet, a inny mu w pewnym momencie przerywa. Na literę, na której się zatrzymał, będą się zaczynały wszystkie słowa, które gracze teraz wpisują w rubrykach. Runda kończy się, kiedy ktoś uzna, że skończył. Pozostali grający stawiają kreski w rubrykach, w których nic nie wpisali. Jeśli jakieś hasło powtarza się u innych grających, nie jest uwzględniane w punktacji. Zwyciężaten, kto zdobędzie najwięcej punktów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz